onsdag 8 juli 2015

Läsö-Varberg 2015-07-07

Vi vaknade upp i ett blåsigt läsö. Dock kändes det som att hela hamnen gick och väntade på eftermiddagen då väderprognosen hade utlovat bättre, dvs mindre vind. Vi vuxna diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle göra, om vi skulle gå vidare till anholt under eftermiddagen eller om vi skulle vänta tills ett mer stadigt väder som ska komma om 4 dagar. Vi valde att inte bestämma något just då utan avvakta.

Under tiden  lekte Julia med Maja, per gick på fotopromenad och jag och Annie lekte i sittbrunnen.

Efter lunch började den ena efter den andra båten avgå och vi blev sporrade att göra detsamma. Så jag och Julia stack snabbt iväg till affären under tiden som per sjöstuvade och Annie sov middag. Därefter kastade vi loss och åt korv med bröd under tiden som vi körde ut från läsö. Segel hissades och stäven pekade mot anholt. En timme in i seglingen fick jag syn på en fena långt borta. "Väldans vad vi träffar på tumlare sa jag" sen hade vi minst tre tumlare som simmade runt oss i 20 minuter, hur häftigt som helst.

Under tiden så vred vinden och vi insåg att vi inte skulle komma fram till anholt förrän till morgonen så vi ändrade planerna och tog sikte på varberg istället. Julia hade börjat bli sådär seg och trött som hon alltid blir när hon är sjösjuk så hon gick och la sig i förpiken. Annie som satt i min famn var lite smågnällig, hon fick små korvbitar att äta men ville inte ha, då plötsligt kom den, Annies första sjösjukepizza, över både mig och Annie. Sen blåste det upp rejält både Julia och Annie kräktes, sjön var grov, vi revade segel och höll god fart ca 6-6,5 knop. Rätt som det är ropar per nerifrån båten att vi snabbt måste ta in genuan som hade blåst sönder vid akterliket på flera ställen. Vi fick fortsätta med bara storen samt motor.

Det regnade och var allmänt eländigt och jag antar att vi inte var den enda båten som ångrade att vi hade lämnat läsö. Vid 01.30 kom vi äntligen fram till ett regnigt varberg. En snabb macka och te och sen kröp vi trötta ner i våra kojer. Ibland är våra segelsemestrar lite väl äventyrliga..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar