torsdag 14 augusti 2014

14 augusti trossö-havstenssund-björnåsen

Inatt när vi låg till ankars med vår lilla 4-meterskätting skulle det inte blåsa något. Fel i väderprognosen igen... det blåste upp och vi drev så att just när jag hade väckt per för att kolla om vi inte skulle starta motorn så gick ankarlarmet av. Så mitt i natten drog vi upp ankaret och tog oss till havsstenssund. Klockan 02.15 var vi förtöjda. Jag kröp ner i förpiken jämte en varm liten Annie och Per hade ju sin koj uppvärmd av Julia.

Vi tog en ordentlig ssovmorgon idag och gick inte iland förrän efter klockan 11. Vi hittade havsstenssunds lekpark och sedan köpte Julia och Per sig varsin glass innan det var dags att segla vidare.

Det var kallt, blåsigt samt att regnet hälsade på titt som tätt. Julia och Annie stannade inne hela seglatsen. Julia kollade på film på plattan och Annie sov ett bra tag innan hon vaknade och började leka och äta på sin strumpa.

Så fort vi hade lagt till på björnåsen sprang Julia iland för att utforska ön och alla konstiga torn. Per och Julia byggde sedan ett eget torn.

Senare på kvällen spelade vi yatzy och myste i sittbrunnen under kapellet. Julia och per fick för sig att de skulle ösa gummidingen. Julia tog med sig en engångsmugg som hon skulle ösa med. Denna råkade hon tappa och Julia och Per la loss gummidingen och paddlade med händerna för att få tag på muggen. Då tog jag med mig Annie ner i båten och sa att detta fick de minsann klara ut själva. Efter ett par minuter kommer Julia in i båten och säger: "pappa fick simma in med gummibåten i kalsongerna". Japp, allt detta för att Per inte ville att Julia skulle skräpa ner i naturen.

Imorgon hoppas vi på att ta oss ut till väderöarna.